THEMEDIATHOR

Pro TV, Antena 1, Mona Segall și un eseu remarcabil: “Dacă ai fi o muscă pe umărul managerilor de la Antena 1 sau Pro TV, ți-ai da demisia din meseria de telespectator”

GUEST WRITERS. “Dacă ai fi o muscă pe umărul managerilor de la Antena 1 sau Pro TV, ți-ai da demisia din meseria de telespectator!” Un sfat pentru telespectatori care vine la finalul unui eseu remarcabil despre ce este televiziunea. Sau, mai precis, despre cum trebuie să vedem televiziunea, dar ne încăpățânăm să nu o facem, orbiți de mecanismele din spatele unui brand TV. Indiferent că se numește Pro TV, Antena 1, Kanal D sau OTV.

Dorothea-Vanau

Un articol semnat de un om care a lucrat, la nivel de management, și la Pro TV, dar și la Antena 1: Dorothea Ionescu Vânău.

Un “duș rece” pentru amatorii de programe TV. Epistola către telespectatori vine în contextul în care Mona Segall, producătorul general al marilor proiecte Pro TV a trecut la Antena 1. Ce se va schimba?

Din articol:

“Să nu uiți că ai în jur numai ipocriți. Dacă ai fi o muscă pe umărul managerilor din ambele locuri, ți-ai da demisia de la meseria ta de telespectator, crede-mă.

Că să-ți spun de ce: i-ai vedea pe proteviști cum așteaptă înfrigurați cifrele de audiență, pentru că în realitate, în fiecare zi se simt atacați de competitorii lor, dar nu recunosc.
I-ai vedea cum tremură la fiecare succes al Antenei, la fiecare emisiune bine făcută (că sunt și de-astea), la gândul că l-ar putea avea pe Negru.

I-ai vedea cum jinduiesc după salariile cu care îi plătește Antena pe oamenii veniți din PROTV. I-ai vedea pe anteniști cum își storc creierii să creeze produse ca la PROTV.
I-ai vedea cum își doresc să aducă, dacă se poate, pe toată lumea din partea ‘ailaltă, la ei, nu se știe exact de ce. I-ai vedea cum își doresc să învețe și ei să fie “smooth” Nici unii, nici ceilalți n-o să-ți dezvăluie chestiile astea, să știi.”

Mecanismele sunt aceleași, brandul este cel care construiește percepția.Dorothea Ionescu Vânău propune un exercițiu simplu, pentru demonstrație:

“Fă doi pași înapoi și gândește-te cum ar fi să privești animatorii, prezentatorii, cântăreții preferați pe un ecran fără siglă. Acuma pune sigla OTV. Ce sentimente ai? Dacă nu-ți place, schimb-o cu PROTV. Cu TVR, cu Prima.

Fă două capete de tabel, unul cu televiziunea, unul cu sentimentele. Notează atent ce sentimente ai. Pune și Antena 1, acum. Pune și Kanal D. Ce ți-a ieșit?

Nu-i așa că nu mai înțelegi nimic? Unde te regăsești? Cum poți să fii și iubitor, și plin de ură în același timp? Și plin de satisfacție, și plin de scârbă, față de aceiași oameni, același conținut, aceleași decoruri, aceleași lumini, aceleași microfoane, aceeași podea strălucitoare?

Nu ți se pare că devii un pic psihopat? Cred că e momentul să-ți dai seama unde greșești. E datoria ta, fă-o pentru copiii tăi.

De ce Pro TV “nu va dispărea”? Construcția cinică din spatele brandului:

“PRO TV nu va dispărea, datorită ție. Pentru că, acum mulți ani, cu grijă paternă, a avut grijă să te câștige pe viață. Cu fiecare cuvințel pe care ți l-a spus, cu fiecare sunet din banca de sunete, ți-a mai câștigat un mănunchi de neuroni și încă unul, ca la jocul de go.

Prima dată te-a făcut să crezi că vei câștiga, uitându-te la el (fă și tu un bilanț acuma, vezi ce-ai câștigat). După care te-a făcut să crezi că trebuie să te eliberezi de toate lucrurile care te țineau în loc, cum ar fi: credința în Dumnezeu, identitatea ta de român naționalist, încrederea în Biserică, nevoia de onestitate, fidelitatea în căsătorie, cumințenia în adolescență, simpatia pentru PSD, simpatia pentru PDL, simpatia pentru PNL – după caz, idiosincrazia față de lumea suburbană.

Ai început, timid, să păstrezi pe retină preoți cu coarne de draci, curve rafinate, cocalari, țoape, politicieni, mitocani, îngeri căzuți, droguri, beție și sex, adulter, subcultură, umilință, fantezii cu inorogi generați pe computer, minciună, dans tribal. Ți se par normale, așa-i?”

“Dar să știi că toată televiziunea e o minciună, oricum, deci n-ai greșit prea mult, nu te autoflagela acum. E foarte adevărat că a făcut-o într-un mod profesionist. Excelentă lumina, imaginea, montajul, ambalajul ideilor. Am participat și eu la asta, acum mulți ani, doar atât pot să-ți spun. Deci consolează-te cu asta, de câte ori te simți trădat de o televiziune; dacă o face frumos, fără durere, cu cap merită tot respectul, să știi.”

Esența marilor formate:

“Eu știu cum s-au făcut formatele astea. Tu, dacă ai afla, ai înnebuni, pentru că totul este despre cum să fascinezi clasa dominată, săracă, fără speranțe; despre cum s-o ții în fața televizorului făcând-o să creadă că va veni o zi în care ea va domina lumea.”

“Stai calm și așteaptă să se schimbe sigla, ca să te uiți la emisiunile Monei Segall. Nu te supăra pe ea. Apreciază că s-a pus cu toată ființa și echipa ei în slujba salvării reputației Grupului Intact, grup românesc. E un act de generozitate pe care ai să-l înțelegi altădată, într-o bună zi, când va veni vremea”, își încheie epistola către telespectatori Dorothea Ionescu Vânău.

Articolul a fost publicat pe blogul personal. Paginademedia.ro a obținut acordul autoarei de a-l publica integral, sub genericul Guest Writers.

Carte de vizită Dorothea Ionescu Vânău:

Dorothea Ionescu Vânău a fost reporter la Pro TV, project manager la departamentul Promo, la același post, producător al matinalului cu Andi Moisescu, editor coordonator la matinalul cu Florin Călinescu.

A fost project managerul primei campanii de promovare internațională a României cu ocazia eclipsei de soare din 1999.

A conceput strategii şi campanii online pentru branduri sonore precum Coca-Cola, TVR, Evenimentul Zilei, Beiersdorf, BAT, Dacia Renault, Banca Mondială.

În 2011, a fost numită project manager Marketing şi Comunicare al diviziei de ştiri, la Intact, grup în care a lucrat până la sfârșitul anului 2012.

Articolul, integral:

Dragă telespectatorule,

Cum a fost ziua de ieri, ai reușit să gândești pozitiv? E groaznic atunci când ești trădat, am pățit-o și eu, de multe ori și la un moment dat am devenit imună. M-am gândit la tine, să știi, când am aflat cum au plecat oamenii din PROTV cu chiuvetele după ei, cum au vandalizat locul ăla pe care l-au iubit atât.

Trebuie să fie cumplit să te desparți de pereții în care s-au impregnat de-a lungul vremii toate mirosurile anilor trecuți, ca în bucătăria strâmtă a unui fast food din Bronx. Fie vorba între noi, eu nu cred că au smuls chiuvetele, să știi.

Să nu crezi tot ce ți se spune, încearcă să te menajezi. În cel mai rău caz și-au făcut niște selfie-uri care să rămână martorii trecerii lor.

Iartă-mă că nu ți-am scris ieri, dar s-a dezlănțuit Jihadul după ce ți-am povestit preferințele televiziunice. Abia am mai putut să mai fac față șuvoiului de contraargumente și interpelări care m-au învăluit ca o pătură cazonă. Fiecare avea ceva de spus împotriva programelor și a oamenilor pe care i-am numit… Era ca și cum n-am dreptul să fiu subiectivă.

Toți oamenii ăștia care m-au luat la bani mărunți aveau impresia că trebuie să mă uit la ce le place lor. Mai mult, m-au tras de urechi fiindcă n-am dezvăluit la ce talent show-uri mă uit (că, dacă ai văzut, nu prea mai există divertisment, sunt doar niște concursuri cu anonimi umiliți, de cele mai multe ori îmbrăcați sexy). Păi nu mă uit, să știi.

Am motive temeinice, eu știu cum s-au făcut formatele astea. Tu, dacă ai afla, ai înnebuni, pentru că totul este despre cum să fascinezi clasa dominată, săracă, fără speranțe; despre cum s-o ții în fața televizorului făcând-o să creadă că va veni o zi în care ea va domina lumea. (Să știi că funcționează și pe tărâm metaforic, povestea asta.

Poți să fii sărac și când ai bani în cont și mâncare pe masă. De pildă, un manager din clasa de mijloc, cu loc călduț la corporație, care are bani, dar e sărăcit în suflet. Ăsta, când se uită la televizor, visează să poată și el iubi ca Loredana, să poată și el juca în reclame ca Smiley, să poată și el merge la amiază în Herăstrău, cu copiii. Asta e casa lui cu iarbă în curte, asta e rochia lui de la Max Mara, asta e vacanța lui pe yacht, asta e cina lui la Pullman).

Chiar spunea cineva ieri, un angajat din PROTV, că toate competițiile astea de talente sunt programate minuțios, producătorii știu cine cine va fi câștigătorul de la început. Eu nu mai pot să mă uit la așa ceva, îmi pare rău. Poate o fi și deformație profesională, că am lucrat în televiziune. Poate o fi și un exces de empatie, că mi se ridică părul pe mine când văd umanitatea călcată în picioare.

Sper să nu întorc cuțitul în rană, dar am auzit că la o emisiune din asta unde veneau oameni mai urâți, mai deformați, mai știrbi PROTV le făcea operații, grefe, dinți doar de suprafață. Cică unora le-a căzut nasul, cu totul, la un moment dat și s-a mușamalizat toată povestea. Eu sper să nu fie adevărat, dar cine mai știe? E o lume nebună, uită-te și tu pe stradă.

Ți-am promis că te ajut să vezi partea bună a lucrurilor, că încerc să-ți dau niște hinturi despre cum să faci față schimbărilor care vor veni. Ți-am pregătit niște exerciții și niște sfaturi.

Fă doi pași înapoi și gândește-te cum ar fi să privești animatorii, prezentatorii, cântăreții preferați pe un ecran fără siglă. Acuma pune sigla OTV. Ce sentimente ai? Dacă nu-ți place, schimb-o cu PROTV. Cu TVR, cu Prima.

Fă două capete de tabel, unul cu televiziunea, unul cu sentimentele. Notează atent ce sentimente ai. Pune și Antena 1, acum. Pune și Kanal D.

Ce ți-a ieșit? Nu-i așa că nu mai înțelegi nimic? Unde te regăsești? Cum poți să fii și iubitor, și plin de ură în același timp? Și plin de satisfacție, și plin de scârbă, față de aceiași oameni, același conținut, aceleași decoruri, aceleași lumini, aceleași microfoane, aceeași podea strălucitoare? Nu ți se pare că devii un pic psihopat? Cred că e momentul să-ți dai seama unde greșești. E datoria ta, fă-o pentru copiii tăi.

Eu îți dau o veste bună: PROTV nu va dispărea, datorită ție. Pentru că, acum mulți ani, cu grijă paternă, a avut grijă să te câștige pe viață. Cu fiecare cuvințel pe care ți l-a spus, cu fiecare sunet din banca de sunete, ți-a mai câștigat un mănunchi de neuroni și încă unul, ca la jocul de go.

Prima dată te-a făcut să crezi că vei câștiga, uitându-te la el (fă și tu un bilanț acuma, vezi ce-ai câștigat). După care te-a făcut să crezi că trebuie să te eliberezi de toate lucrurile care te țineau în loc, cum ar fi: credința în Dumnezeu, identitatea ta de român naționalist, încrederea în Biserică, nevoia de onestitate, fidelitatea în căsătorie, cumințenia în adolescență, simpatia pentru PSD, simpatia pentru PDL, simpatia pentru PNL – după caz, idiosincrazia față de lumea suburbană.

Te-a rezolvat. Ai început, timid, să păstrezi pe retină preoți cu coarne de draci, curve rafinate, cocalari, țoape, politicieni, mitocani, îngeri căzuți, droguri, beție și sex, adulter, subcultură, umilință, fantezii cu inorogi generați pe computer, minciună, dans tribal. Ți se par normale, așa-i?

Dar să știi că toată televiziunea e o minciună, oricum, deci n-ai greșit prea mult, nu te autoflagela acum. E foarte adevărat că a făcut-o într-un mod profesionist. Excelentă lumina, imaginea, montajul, ambalajul ideilor. Am participat și eu la asta, acum mulți ani, doar atât pot să-ți spun. Deci consolează-te cu asta, de câte ori te simți trădat de o televiziune; dacă o face frumos, fără durere, cu cap merită tot respectul, să știi.

Tu te cunoști cel mai bine, vezi ce mai poți recupera din tine, că am impresia că ai început să gândești cu capul tău. Simt. Și să știi că Antena 1 a făcut același lucru. Atât și-a dorit să fie PROTV, că și-a pierdut identitatea, săraca. Dacă mă-ntrebi pe mine, cu toate achizițiile astea din PROTV, ar trebui să-și schimbe sigla, să fie măcar cu mai mult roșu, verde și albastru, ca să-ți facă șederea mai plăcută. Măcar din respect pentru tine, nu?

Oricum, sfatul meu e să nu cazi în capcana asta ispititoare de a te lăsa influențat de aparențe. Mie, de exemplu, mi-a spus, acum câțiva ani un producător de la Știrile PROTV că da, și ei fac propagandă politică, dar o fac mai “smooth”, așa. Adică nu așa vizibil. Trebuie să știi asta, e esențial.

Televiziunile sunt niște mărci finanțate de persoane sau grupuri de interese, iar banii vin din politică, pentru că politica decide mersul afacerilor. Mărcile astea cară după ele ce vrea competiția (economică sau politică) să crezi tu.

Ține minte faptul că dincolo de mărci, de securiști, mafioți, jagardele, moguli sau dictatura măsurătorilor, există niște oameni minunați. În toate, dar toate televiziunile, de la cea mai josnică la cea mai fruntașă, sunt oameni minunați. Oameni care te respectă, care gândesc ca tine, oameni de la care poți învăța, care-ți pot deschide mintea, dacă vrei să caști ochii.

Gândește-te mereu când îți vine furia și ura, că nu sunt sentimentele tale. Gândește-te că există mereu niște oameni acolo, care n-au nicio vină. Fă-ți o selecție de programe cu care te simți bine, nu te lua după ce apare într-un colț de ecran, nu te rușina să recunoști că-ți place ceva, dacă ai motivele tale pentru care-ți place, atâta vreme cât nu te transformă într-un țuțăr.

Nu te rușina să privești emsiuni naționaliste, că nu e nimic rău în asta. Nu te lăsa vaccinat cu imagini cu care, în forul tău interior, nu ești de acord; vor ajunge normă, în scurt timp vei coabita cu groaza, cu moartea, cu pornoșagul, cu minciuna, cu blasfemiile. Nu te rușina să recunoști că-ți place discursul cuiva care sună altfel decât al majorității, fiindcă democrația e ca televiziunea: o minciună frumoasă.

Oamenii care schimbă lumea întotdeauna sunt minoritari. Dacă îți place literatura poți să-l citești pe Ibsen, să știi. Sau pe Orwell, e alegerea ta. Schimbă canalul dacă vezi țâțe, manipulare, propagandă, erezie, furie și umilință, chiar dacă toate astea au paiete și podele strălucite și vecinii, șeful sau soacra stau ciorchine pe ele.

Ți-aș mai spune multe, dar iar mă lungesc. Doar un sfat vreau să-ți mai dau: când mai vezi titluri despre PROTV și Antena 1, du-te direct la comentarii, jos de tot; conținutul articolelor nu e important.

Dacă n-ai timp îți fac, totuși, un mic rezumat:

– “Buftea, pe care o transformasera intr o lume paralela plina de betivi, curvari sau curve, oameni lipsiti de scrupule capabili sa calce pe cadavre. Nu aveti idee ce cocina e acolo. Toti fura, si as avea cateva exemple…”

– “Mona Segall, în calitate de Producător General, coordona cu mână de fier echipele care au constituit, de-a lungul anilor, o adevărată fabrică de audiență și de bani pentru PRO TV.”

– “Am ales Antena 1 pentru ca avem aceeasi viziune despre ce inseamna spectacol, show, entertainment, televiziune si am convingerea ca impreuna vom crea cea mai mare platforma de divertisment de pe piata.” (Mona Segall)

– “Chiar daca pana acum a insemnat pentru noi competitie, nu am putut sa nu admir intuitia si rezultatele muncii acesteia. Productiile Monei au reprezentat mereu un impuls pentru noi, o competitie sanatoasa.” (Sorin Alexandrescu, șef la Antenă)
“

– Cu siguranta ProTV pregateste si productii noi care vor intari imaginea de inovator si trend-setter pe piata media din Romania.”

– “Hmmmm…pana la urma o sa fiu obligat sa ma uit la antene…ptiu, drace, rau am mai ajuns! Nici macar nu pot sa ma uit HD! Alo, domnu’ Voiculescu, daca ne fortezi sa tragem apa alaturi de tine la Intact, macar sa tragem apa HD!”

– “eu sigur nu o sa ma uit la closetele varanului, asta e, o sa ma uit la primatv, luktv este un post destul de interesant ci celelante televiziuni inafar de haznale intacte.”

 – “Te întreb pe tine doar: ai lucra pentru Trustul Intact? Jurnalist anti-Intact: – În situația de față spun nu, însă dacă aș fi activat în alt domeniu, de pildă în divertisment, cum este cazul despre care vorbim – probabil că aș fi răspuns da.”

Vezi ce concluzii tragi tu, dragă telespectatorule.

Aș vrea să închei rugându-te să nu uiți că ai în jur numai ipocriți. Dacă ai fi o muscă pe umărul managerilor din ambele locuri, ți-ai da demisia de la meseria ta de telespectator, crede-mă. Că să-ți spun de ce: i-ai vedea pe proteviști cum așteaptă înfrigurați cifrele de audiență, pentru că în realitate, în fiecare zi se simt atacați de competitorii lor, dar nu recunosc.

I-ai vedea cum tremură la fiecare succes al Antenei, la fiecare emisiune bine făcută (că sunt și de-astea), la gândul că l-ar putea avea pe Negru. I-ai vedea cum jinduiesc după salariile cu care îi plătește Antena pe oamenii veniți din PROTV.

I-ai vedea pe anteniști cum își storc creierii să creeze produse ca la PROTV. I-ai vedea cum își doresc să aducă, dacă se poate, pe toată lumea din partea ‘ailaltă, la ei, nu se știe exact de ce. I-ai vedea cum își doresc să învețe și ei să fie “smooth” Nici unii, nici ceilalți n-o să-ți dezvăluie chestiile astea, să știi.

De-aia zic, stai calm și așteaptă să se schimbe sigla, ca să te uiți la emisiunile Monei Segall. Nu te supăra pe ea. Apreciază că s-a pus cu toată ființa și echipa ei în slujba salvării reputației Grupului Intact, grup românesc. E un act de generozitate pe care ai să-l înțelegi altădată, într-o bună zi, când va veni vremea.

Succes!

Sursa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on April 28, 2014 by and tagged , , , , , , , .
%d bloggers like this: