THEMEDIATHOR

INTERVIU cu Cristina Țopescu: ”Oamenii politici iresponsabili, incompetenţi sau hoţi, nu pot fi menajaţi. Noi, presa, nu-i putem menaja!”

În mod cert, nu există român care să nu o cunoască pe Cristina Țopescu. Discretă, elegantă și cu o atitudine jurnalistică de invidiat, Cristina Țopescu este, fără doar și poate, un vector al jurnalismului autohton. Nu de mult, a părăsit Prima TV pentru o carieră politică în PSD. A revenit iute la realitate și s-a alăturat echipei Antena 3 pentru emisiunea ”Dincolo de știri”. Acest interviu este primul acordat de Cristina de la reîntoarcerea în audiovizual.

cristina-topescu-5

Mediaddict: Am încheiat un an în care, iarăşi, sărăcia şi dezamăgirea au fost musafiri statornici în casele oamenilor. Ca jurnalist, ca om, deloc nepăsător-aşa cum ai arătat deseori – la necazul semenilor, cum aţi caracteriza anul 2013?

C.Ț. : Da, aşa e, am încheiat un an în care suntem la fel de săraci, de dezorientaţi şi, poate şi din aceste motive, la fel de dominaţi de nevroze şi de un egoism căruia îi spunem “instinct de conservare”. În numele luptei pentru supravieţuire, călcăm pe cadavre, nu mai avem principii, onoare, cuvânt de onoare, iar emapatie nici atât! Poate că într-o societate ca a noastră este inevitabil, deşi mie mi-e greu să înţeleg asta! Aşa o fi, eu prefer să mă uit, însă, spre excepţii, spre oameni frumoşi, buni la suflet şi bine educaţi. Mai sunt şi de-ăştia, tot mai puţini, dar, Slavă Domului, mai sunt!

Poate că în anul care a trecut am marcat doar la capitolul civism. Nu suficient, încă! E doar un început, să sperăm că nu ne oprim aici!

M: Şi în anul ce s-a încheiat, agenda politicienilor a fost paralelă cu cea a românului de rând. Mai crezi în clasa politică?

C.Ț: Nu am crezut niciodată în clasa politică în ansamblul său în majoritatea ei, s-a întâmplat să mai cred, naivă cum sunt, încă, în unii oameni politici, în câţiva… între timp mi-a trecut!

M: Ai o experienţă îndelungată în mass-media. Odată spuneai că Traian Băsescu este cel mai dificil interlocutor într-o emisiune. De ce ai spus asta şi cu ce ochi îl vezi, acum, pe şeful statului? Ce i-ai spune, verde-n faţă preşedintelui?

C.Ț: Multe i-aş spune lui Traian Băsescu, nu am complexul oamenilor sus-puşi, cu funcţii, nu mă impresionează autoritatea funcţiei, ci doar autoritatea profesională şi cea morala, mai ales! Iar aici nu e cazul! Ce i-aş spune domnului Băsescu, însă, e doar între mine şi dânsul, avem împreună o istorie a conflictelor verbale. Fără injurii, fără insulte, dar dure. Eu am fost educată să fiu fair-play şi să-mi respect adversarul, deci ce am să-i spun i-aş spune numai dânsului şi nicidecum în piaţa publică. De-asta spuneam că e cel mai dificil interlocutor, pentru că Traian Băsescu e un om ranchiunos, nu recunoaşte, dar e, nu uită niciodată când i te-ai opus sau când ai avut replică în faţa lui. Eu am multe defecte, dar resentimentară nu sunt, m-a ferit Dumnezeu! Ştiam de câte ori urma un interviu cu dânsul că va ţine garda sus, că nu se va deschide, că nu mă va putea privi în ochi fără să-şi aducă aminte de mai vechile noastre “lupte”. Eu pot să fac asta, Traian Băsescu nu! Şi-atunci cum m-aş fi putut aştepta la un interviu curat, negrevat de resentimente? Ştiam că mă aşteaptă un soi de înfruntare psihologică, dacă vreţi, dar asta nu mă speria, dimpotrivă, am spirit de competiţie, fac faţă oricărei agresiuni, fie ea cu arme incorecte. Răspund, reacţionez, dar o fac în stilul meu şi nu în cel al “inamicului”. De altfel, după ultimul interviu pe care l-am făcut împreună, cu ocazia referendumului de suspendare a sa, nu a mai acceptat niciun interviu cu mine. Eram încă la Prima TV atunci. Când departamentul de ştiri i-a mai solicitat un interviu, a spus că mai vine la Prima, dar nu cu mine ca moderator! Mă aşteptam.

M: Tatăl tău a refuzat să participe la „evaluarea” personalului din TVR, deşi experienţa şi reputaţia domniei sale în Televiziunea Română îl recomandau pentru aceasta. Care este părerea ta despre ce se întâmplă la ora actuală în TVR? Ce crezi că ar putea face Stelian Tănase pentru instituţie?

C.Ț: Tatăl meu este un monument de modestie şi nu crede că are el căderea să îi evalueze pe alţii. Aşa m-a educat şi pe mine. Eu sunt, însă, ceva mai pătimaşă şi mai avântată în lupte. Dar el a vorbit când mulţi alţii au tăcut, în fostul regim. El a trecut proba de curaj în vremuri grele! Ce am moştenit de la el e lipsa de apetenţă pentru funcţii, am refuzat funcţiile şi am fugit de ele. Nici eu nu cred că sunt în măsură să-i evaluez pe alţii, chiar dacă, aparent, în virtutea experienţei în meserie, aş putea s-o fac. Sunt destul de exigentă, dar n-aş putea, de pildă, să dau afară un om niciodată, mi s-ar rupe sufletul… Deci nu sunt bună de șefă

 

M: Ce ai schimba în structura de funcţionare a CNA? Pledezi pentru un jurnalism în care n-au ce căuta atacul la persoană, invectiva şi scandalurile fără perdea. CNA aplică amenzi. Iar a doua zi ciclul se reia. În acest context, te rog să comentezi câte ceva şi despre calitatea audiovizualului românesc…

C.Ț: Când e vorba de emisiuni de prost gust, vulgare şi stupide, care nu fac decât să îndobitocească poporul ăsta, CNA-ul e mic copil, faţă de cât aş fi eu de drastică… Asemenea emisiuni n-ar mai exista, dacă eu aş avea căderea şi ocazia să hotărăsc destinele media. Nu “mediei”, pentru că aşa e corect!:) Cat priveşte atacul la persoană, aici lucrurile sunt, cred, mai nuanţate… Depinde de persoana atacată. Oamenii politici iresponsabili, incompetenţi sau hoţi, mi-e teamă că nu pot fi menajaţi. Noi, presa, nu-i putem menaja! Sigur, însă, că ideal ar fi să nu coborâm nivelul într-atât, încât să ajungem pe acelaşi palier cu ei! Dar asta-i o chestiune de temperament, de auto-control şi de altele… Exasperarea, însă, chiar şi când îmbracă forme mai puţin elegante, devine din ce în ce mai justificată!

 

 

M: Anul 2013 a însemnat şi continuarea vulnerabilităţii meseriei de jurnalist: munca la negru, contracte oneroase, salarii neplătite, intimidări, agresiunea politicului, nesiguranţa zilei de mâine. Dar şi scăderea calităţii actului jurnalistic cu mult sub limita care îl defineşte. Care crezi că sunt principalele hibe ale breslei, deşi, la drept vorbind, o breaslă comportă coeziune, autosusţinere, interese comune?

C.Ț: Dezbinarea e o vocaţie la români. De ce am face noi, breasla jurnaliştilor, excepţie? Noi, românii, ne mobilizăm în masă numai la mari nenorociri! În rest, sunt doar grupuri mici sau indivizi, care oricât ar fi de determinaţi, n-au nicio şansă dacă nu sunt foarte mulţi! Noi nu suntem niciodată suficient de mulţi pentru a susţine o cauză! Chiar şi când e vorba de cauza noastră! Şi atunci o să fiu cinică: ne merităm soarta, să nu ne mai văităm!!!

M: Cristian Ţopescu mereu spunea că, pentru audienţă, televiziunile se dedau la compromisuri şi dedesubturi incredibile, aceasta având, pe termen lung, efect direct asupra percepţiei românilor în privinţa sistemelor de valori, dar şi în privinţa însăşi mass-media. Nu poţi umbla cu poalele-n cap şi să fii perceput ca a patra putere în stat. Crezi că se va schimba ceva?

C.Ț: Sunt perfect de acord cu tatăl meu în problema asta. Şi nu sunt chiar în toate cele în acord cu el, să ştiţi! Dar aici are dreptate. În general ţara asta nu are proiecte mari, pe termen lung, vrea totul repede, superficial şi cu orice preţ! Compromisul, nu ca soluţie fără alternativa, ci ca un fel de trai şi de a face lucrurile, ne caracterizează! Nu publicul cere porcăriile pe care i le livram, noi i le dăm, el le consumă şi unei părţi a lui ajunge să-i şi placă. Asta pentru că nu-i oferim alternativa! I-ar putea plăcea şi un entertainment de calitate, de bun simţ, nu credeţi? Şi nu uitaţi că sunt din ce în ce mai mulţi aceia care au ajuns să deteste televizunea. Ar trebui să ne pună pe gânduri asta, chiar să ne sperie! Noi credem, însă, că suntem eterni, că televiziunea nu are moarte! Poate că televiziunea de murit nu va muri chiar aşa curând, dar din ce categorii vor fi cei care se vor mai uita la noi, oare?

M: Ai părăsit Prima TV pentru a intra în politică, în cadrul PSD. Un jurnalist face politică?

C.Ț: Păi nu! Cât am fost în politică n-am mai fost jurnalist. Am plecat de la Prima TV în momentul doi după ce am intrat în politică. Între timp, m-am lămurit, oamenii de bună credinţă, fără capacitatea de a pupa în fund pe te miri cine, de a trage sfori sau de a spune şi ce nu gândesc doar pentru că aşa vrea partidul, oameni de genul ăsta nu au ce cauta în politică. A fost un moment de mare naivitate din partea mea. Asta aşa, ca să nu fiu prea aspră cu mine, măcar eu…:). Nimeni n-a crezut că am intrat într-un partid fără să negociez nimic, fără să fac, în prealabil, absolut niciun aranjament! Am intrat ca fraiera, adică, din idealism! Am încă puseuri de genul ăsta… M-am trezit însă destul de repede, m-am repliat, m-am vindecat odată în plus de prostie, nu definitiv, probabil… și m-am întors degrabă la meseria mea! Când am revenit în presă, la Antena 3, mi-am dat demisia din partid. Eu cred că am fost corectă, nu?

M: Ai părăsit PSD pentru a reveni în mass-media, la Antena3, în cadrul emisiunii “Dincolo de ştiri”. Cum comentezi?

C.Ț: Am revenit în televiziune, am intrat echipa lui Mihai Gâdea de la Antena 3, pentru că ne cunoaştem demult şi am încredere în el. Eu sunt o fire sentimentală, conservatoare din punctul ăsta de vedere, ţin la prietenii vechi şi merg pe mâna lor. “Dincolo de știri” e o emisiune în care fac mult teren, filmez, scriu, pregătesc montajul în cele mai mici detalii, îmi fac singură documentarea, am, însă, şi o producătoare, Ruxandra Olteanu, care mi-e dragă şi lucrâm bine împreună! Suntem două femei hotărâte care ne iubim meseria. Ruxi e şi un editor de imagine foarte bun! Muncim mult, dar ne place, fără muncă multă nu se poate! Abia dacă mai avem o zi pe săptămână în care să ne putem permite să mai facem şi ceva care să nu ţină de ediţia la care lucrăm, dar e un format care îmi place, are o mare marja de mişcare pe piaţa informaţiilor, e un format flexibil, generos. Suntem încă la început, muncim să “aşezăm” emisiunea, să ne câştigăm un public, mai avem treabă multă!

M: Ce proiecte mai ai pentru anul ce abia a început?

C.Ț: Proiectul “Dincolo de ştiri” mă acaparează total, nu prea mai îmi stă mintea la altceva în afara emisiunii de fiecare sâmbătă, de la ora 19. Sufletul doar îmi mai sta şi la altele, pun mult suflet în profesia mea, dar am şi luptele mele pe care le duc pentru cauze în care cred cu tărie. Doar pentru ele încerc să-mi mai găsesc timp, printre picături! În rest, nu ştiu… ce-o mai vrea Dumnezeu! N-o să stau, însă, pe margine, vreodată, sunt o implicată de felul meu!:)

M: Din presa scrisă au rămân numai tabloidele, la fel cum tabloid este în mare parte tot peisajul audiovizual. În schimb. Avem şcoli de jurnalism şi vedete tv cât cuprinde. Culmea, în condiţiile în care mass-media trece printr-o criză financiară fără precedent… Cum comentezi?

C.Ț: Va apune şi epoca asta de glorie a tabloidelor şi tabloidizarii… Secolul 21 va fi ori spiritual, ori nu va mai fi, parcă aşa se spune, nu? Vedete tv sunt multe, profesionişti de televiziune sunt mai puţini, dar sunt, iar publicul de calitate face diferenţa, e un gând care mă linişteşte! Cât despre lipsa de inspiraţie a celor care bagă bani în afacerea asta numită televiziune, nu încerc să-i înţeleg, avem criterii diferite! Eu îmi câştig existenţa din meseria asta, dar nu câştig cu ea nici averi, nici influenţă şi nici putere. Nu-mi doresc asta, deci sunt fericită. În concluzie, nu mă pot pune în pielea celor care au alte aspiraţii în viaţă. Nu-i judec, chiar dacă nu mă regăsesc în “viziunea” lor, asta e, nu suntem toţi la fel!

M: Cum poste fi definită esența noii emisiuni pe care o realizezi la Antena 3?

C.Ț: Esenţa e perfect reflectată de titlu. Încerc să mă duc dincolo de ştiri, să dezvolt anumite informaţii, date, cele mai multe, exact, dar sumar, atât cât poate încăpea într-o ştire, încerc să găsesc şi alte unghiuri din care să privesc ştirea, informaţia, implicaţiile ei, personajele ei. O fac aşa cum cred eu, cum sunt eu, subiectivă, obsedată de detalii, poate prea sentimentală pentru un jurnalist, vezi Doamne… o fac aşa cum mă pricep eu şi conform convingerilor mele! E deci un mare privilegiu să poţi face o emisiune aşa cum o vezi tu! Am libertatea asta la Antena 3 şi asta e cel mai important pentru mine. Îmi place munca de echipă, nu mă cred cea mai deşteaptă, simt nevoia să mă consult cu colegii mei, unde sunt mai multe creiere pot fi şi mai multe idei bune, dar nu-mi plac constrângerile! Ţin foarte mult la libertatea mea, ca jurnalist. Şi ca om, nu-i vorbă! Nu stau undeva decât dacă mi-e bine şi dacă am încrederea celor care contează pentru mine. La Antena 3 le am pe amândouă!

M: Mai ai timp de lectură? Dacă da, ce citești cu plăcere?

C.Ț: Sincer? Foarte puţin! Am devenit şi eu sclava net-ului, vai mie… Citesc o grămadă, dar citesc pe net, mă documentez, caut, stau nopţile pe calculator. Sufăr că nu mai citesc mult. Noroc că am citit foarte mult în copilărie, adolescență şi studenţie! Acum citesc pe sărite, încep mai multe cărţi, nu le mai termin pe toate, cu excepţia celor care mă cuceresc. Citesc puţin, asta e adevărul. E grav, ştiu, am multă informaţie în cap, dar sufletul meu a pierdut ceva odată cu abandonul lecturii constante şi consistente. Asta e, totul are un preţ!

M: Există spirit civic în România?

C.Ț: Cum îţi spuneam, începe să existe, încă în sincope, însă, încă insuficient. Am speranţe, totuşi…

M: Eu sunt împotriva eutanasierii căinior fără stăpân. Probabil, și tu. De ce se alege această soluție extremă și lipsită de umanitate?

C.Ț: Îmi face rău să vorbesc despre asta. Am obosit s-o mai fac. Nu mai vorbesc, FAC în continuare şi voi face întotdeauna! Nu mă interesează părerea altora, din punctul ăsta de vedere. Nu-mi negociez cu nimeni credinţele. Nici nu văd de ce aş face-o! Când auzi un om cu inteligenţa lui C.T. Popescu spunând: „Cum să iubeşti un animal??? Cum poate omul, o fiinţă spirituală, să iubească un câine, care nu e o fiinţă spirituală???”, ce poţi să mai zici…? Ce pretenţii să mai am de la oameni mai puţin evoluaţi sau de la alţi confraţi de breaslă? Nu mai am nicio pretenţie, să fie la ei acolo, ştiţi vorba aia! Eu ştiu una şi bună: când iubeşti, când ai iubire în tine şi pentru alte fiinţe înafara propriei persoane, nu faci diferenţe, iubeşti, ai compasiune şi încerci să alini suferinţe, indiferent de specia căreia îi aparţin victimele. Noi, oamenii, trebuie să protejăm, nu să ucidem, nu să exterminăm şi nu să provocăm durere! Tot ce se întâmplă negativ, orice deviere de la normal este un efect a ceva ce noi am făcut greşit sau a ceva ce n-am făcut. Pentru că suntem superficiali sau pentru că nu ne-a păsat. Nu pentru că nu ne-a dus mintea! Că doar suntem fiinţe superioare, înzestrate cu raţiune, spre deosebire de animale, nu? Din multe puncte de vedere, chiar şi aşa la nivel de instinct, animalele ne sunt superioare, moral, multora dintre noi! Cât despre suflet… ce să mai vorbim! Până să emitem judecăţi de genul „animalele nu au suflet”, n-ar fi rău să ne întrebăm dacă mai avem noi! Nu poţi să iubeşti doar animalele, dacă eşti un om echilibrat şi empatic, cât de cât! Iubeşti oameni, copii, bătrâni, iubeşti şi animale! Gata, nu mai vreau să vorbesc, m-am cam săturat, credeţi-mă! Să facă fiecare cum îl duce mintea şi sufletul, trăim într-o lume în care e multă suferinţă şi în rândurile speciei umane şi-n ale atâtor altor specii, a devenit o fatalitate! Cei care pretind că iubesc şi că protejează, s-o facă, nicio luptă nu e uşoară, nu există numai bine pe Pământ, e ca naiba, dar altă lume, atât cât trăim, nu avem!

M: Să presupunem că Băsescu ar mai putea câștiga un mandat. Cum ar putea arăta presa unui 2015 sub Băsescu?

C.Ț: Nu vreau să mă gândesc la asta! Îmi fac griji şi dacă nu va mai fi Băsescu, să ştiţi! Loc de mai rău e întotdeauna.

M: Apropo, ce îl face pe Băse să fie urât chiar și de cei care nu prea au habar de politică?

C.Ț: E agresiv. E miştocar şi când trebuie, dar şi când nu trebuie şi e de mare prost gust să fie, nu dă doi bani pe cei mai mulţi dintre noi, nu ne respectă, nu ştie să respecte, în general. Asta e părerea mea!

M: Este obrăznicia un” must” al politicianului de azi?

C.Ț: Nu e un „must” pentru un politician de azi. E un must pentru politicianul ROMÂN de azi! Cu foooarte puţine excepţii!!!

Sursa

Leave a Reply

Information

This entry was posted on January 24, 2014 by and tagged , , , .
